fbpx
Sztuczna inteligencja w marketingu internetowym

Sztuczna inteligencja w marketingu internetowym

(ang. artificial intelligence, niem. künstliche Intelligenz)

Sprawdź czym jest sztuczna inteligencja w praktyce i jak wykorzystuje się AI w marketingu internetowym

Sztuczna inteligencja (AI) jest wykorzystywana w marketingu internetowym (i nie tylko) od dawna, choć w ostatnich latach obserwujemy dynamiczny, skokowy wręcz rozwój tej dziedziny. Czym AI jest w praktyce? To zaawansowane algorytmy, uczenie maszynowe, boty, możliwość gromadzenia, przetwarzania oraz analizowania gigantycznych zbiorów danych i – co najważniejsze – wyciągania trafnych wniosków, które pomagają zwiększyć skuteczność działań marketingowych. 

Co AI robi lepiej od ludzi?

Kiedy mówimy o sztucznej inteligencji wykorzystywanej w marketingu, pierwsze, o czym powinniśmy wspomnieć to machine learning (ML).

Uczenie maszynowe skupia się na trenowaniu maszyny w zakresie analizowania ogromnych zbiorów danych oraz samodoskonalenia na podstawie tych danych. ML bazuje na algorytmach sztucznej inteligencji, które stale się ulepszają. Dzięki ekspozycji na dane AI może coraz lepiej dostosowywać procesy do zmieniających się wytycznych. Innymi słowy, maszyna sama uczy się na podstawie poprzednich obliczeń, a dzięki zdolności rozpoznawania wzorców wyciąga wnioski i generuje coraz wiarygodniejsze wyniki. Nie potrzebuje do tego wsparcia człowieka. 

Po co wykorzystuje się uczenie maszynowe? 

  • Do analizowania ogromnych zbiorów danych, np. na temat konsumentów, odbiorców reklam czy grup docelowych kampanii promocyjnych.
  • Do zwiększania efektywności i wydajności pracy.
  • Do redukcji kosztów związanych z analizą danych i obsługą systemów.
  • Do minimalizowania awaryjności systemów.
  • Do badania i opracowywania złożonych systemów. 
  • Do podnoszenia jakości obsługi klienta i zwiększania efektywności komunikacji.

Co zatem sztuczna inteligencja robi lepiej od człowieka? Przede wszystkim skutecznie i bezbłędnie analizuje dane oraz wyciąga z nich wnioski – w tempie nieosiągalnym dla ludzi. AI ma całą wiedzę internetu – trzeba tylko dobrze z niej skorzystać. 

 

Jak wykorzystuje się sztuczną inteligencję w marketingu?

Przejdźmy do przykładów. Oto jak sztuczna inteligencja jest wykorzystywana w marketingu:

Google Ads, kampanie na Facebooku i inne reklamy online 

Sztuczną inteligencję wykorzystuje się m.in. podczas procesu targetowania reklam czy w remarketingu. Dzięki uczeniu maszynowemu algorytmy weryfikują grupy odbiorców i upewniają się, do kogo powinna trafić kampania. Inaczej mówiąc, sprawdzają, kto z największym prawdopodobieństwem zareaguje na reklamę, np. wejdzie na stronę, kupi produkt, nawiąże kontakt, poda dalej post, kliknie reklamę itp. 

AI wskaże także, kto powinien ponownie zobaczyć reklamę usługi czy produktu, bo wcześniej był nimi zainteresowany, albo pokaże inne, podobne pozycje z oferty.

Tworzenie kontentu 

AI wykorzystuje się już dziś do tworzenia kontentu, czyli do jednego z kluczowych zadań marketingu online. Sztuczna inteligencja umożliwia automatyczne tworzenie treści, które trafią do potencjalnych odbiorców i skutecznie do nich przemówią. Analizuje czynniki, takie jak zawartość tekstu, jego rozmiar, rozmieszczenie na stronie i ogólny wygląd. 

Czy sztuczna inteligencja może tworzyć treści zupełnie sama? Proste teksty – tak. Bardziej skomplikowane zadania nadal wykonuje w asyście człowieka. 

Warto wiedzieć! GPT-3

GPT-3 to zaawansowany generator tekstu, który, wg spekulacji niektórych, może zrewolucjonizować pracę dziennikarzy czy twórców kontentu. Program to w rzeczywistości gigantyczna sieć neuronowa, która wykorzystuje wzorce uczenia maszynowego i głębokiego. Potrafi automatycznie uzupełniać tekst na podstawie otrzymanych odpowiedzi. Maszyna na podstawie modelu języka naturalnego uczy się przewidywać, jakie zdania lub frazy mogą następować po danych słowach. Algorytmy mogą precyzyjnie odtwarzać styl autorów tekstów, które były podstawą treningu. Na przykład, aby otrzymać tekst napisany trzynastozgłoskowcem, program musiałby zostać szkolony z wykorzystaniem Pana Tadeusza lub Ślubów Panieńskich. 

 

 

Nvidia GauGAN2

NVIDIA wykorzystała działanie sztucznej inteligencji i stworzyła narzędzie o nazwie GauGAN2, które służy do tworzenia obrazów. Inżynierowie twierdzą, że to przyszłość tworzenia wirtualnego świata. GauGAN2 potrafi tworzyć niesamowite obrazy z poleceń i zachowuje się tak, jakby miała własną wyobraźnię. Jak to działa? Wystarczy wpisać do generatora dowolną frazę, którą mamy w głowie, a sztuczna inteligencja z niemal natychmiastowym skutkiem stworzy fotorealistyczny obraz przedstawiający naszą myśl.

 

 

 

Boty, asystenci tekstowi i głosowi 

Podstawowe boty czy bardziej zaawansowani, wirtualni asystenci głosowi i tekstowi to narzędzia wykorzystywane w marketingu czy obsłudze klienta. Aby nawiązać interakcję z takim botem, należy wprowadzić dane wejściowe – wpisać słowo lub całe pytanie. W odpowiedzi otrzymujemy wiadomość tekstową lub głosową. 

Przykładami asystentów głosowych są m.in. asystent Google czy Amazon’s Echo – narzędzia, które wykorzystuje się w wielu witrynach handlowych. Na przykład system Amazon może pomóc w zamawianiu produktów lub dodawaniu nowych pozycji do listy życzeń. Asystenci tekstowi i głosowi zapewniają automatyzację procesów i zwiększają płynność obsługi klientów. 

Wyszukiwanie semantyczne 

Sztuczna inteligencja, aby była skuteczna, musi prawidłowo rozumieć, przetwarzać, interpretować i wykorzystywać język ludzki. Wyszukiwanie semantyczne, stosowane np. w wyszukiwarce Google, a także w narzędziach takich jak Siri czy Alexa, opiera się na prawidłowym interpretowaniu kontekstu wypowiedzi. Dzięki temu wyniki, jakie otrzymuje użytkownik, odpowiadają na jego potrzeby – nawet jeśli podczas wpisywania tekstu czy wypowiadania komendy popełnił błąd albo sformułował nieprecyzyjny komunikat. Wszystko dzięki samoulepszającym się algorytmom, które umożliwiają poznawanie i wykorzystywanie różnych kombinacji słów kluczowych. 

Analiza danych pod kątem przyszłości 

Przewidywanie nadchodzących trendów oraz zachowań konsumenckich to jeden z kluczowych czynników determinujących sukces. Wykorzystuje się do tego tzw. analizę predykcyjną. 

Aby sztuczna inteligencja mogła oszacować na przykład, ile konsument będzie chciał zapłacić lub czy spodoba mu się nowa szata graficzna produktu, wykorzystuje dotychczas wygenerowane dane i na ich podstawie generuje najbardziej prawdopodobne scenariusze. Dzięki nim możesz zaplanować skuteczną strategię. 

Integracja danych 

Trudno o dobre działania marketingowe bez gromadzenia, grupowania, analizowania i przetwarzania ogromnych ilości danych, a także bez umiejętności wyciągania z nich wniosków. Dane, które są przetwarzane, pochodzą z różnych narzędzi, platform, arkuszy kalkulacyjnych, baz itd. Żeby możliwa była ich poprawna interpretacja, konieczne jest odpowiednie zaplanowanie i wdrożenie działań integracyjnych. I tutaj wkracza AI, która wykorzystuje odpowiednie algorytmy, dobiera dane, grupuje je i analizuje, a potem generuje najskuteczniejsze rozwiązania. 

Dzięki automatyzacji procesów integracyjnych możliwe jest znaczne skrócenie czasu i trafniejsze planowanie działań marketingowych.

Sztuczna inteligencja i nowoczesne technologie w marketingu online to nie pieśń przyszłości – to teraźniejszość i przyszłość. Bez nich trudno o planowanie i wdrażanie skutecznych rozwiązań. W Broker Media korzystamy z najnowszych rozwiązań AI, by podnieść jakość i skuteczność naszych usług.

 

Jeśli masz pytania dotyczące narzędzi, których używamy oraz jak można je wykorzystać w Twojej firmie 

Skontaktuj się z nami – Bezpłatna wycena