fbpx
Reklama gabinetów medycyny estetycznej

Reklama gabinetów medycyny estetycznej

Marketing dla medycyny estetycznej zgodny z prawem od 1 stycznia 2023

1 stycznia 2023 roku wchodzą w życie przepisy nowej ustawy o wyrobach medycznych. Jej głównym założeniem jest zakaz publicznej reklamy i promocji znacznej części zabiegów i wyrobów medycznych, w tym tych wykorzystywanych w medycynie estetycznej. Czy to oznacza, że jakiekolwiek kampanie marketingowe w tej branży są całkowicie zakazane? Jak od teraz mają promować się właściciele gabinetów medycyny estetycznej i producenci czy sprzedawcy wyrobów medycznych? Jest na to legalny sposób.

Zmiany od 2023 roku. Jak NIE reklamować gabinetów i zabiegów medycyny estetycznej?

Dotychczas niezgodne z prawem było m.in. reklamowanie zabiegów zdrowotnych i wykorzystywanie wizerunku lekarzy w reklamach. Od 1 stycznia 2023 roku niedozwolone są m.in.:

  • Wykorzystywanie do promocji zabiegów czy wyrobów medycznych wizerunku osób niezwiązanych z branżą medyczną, w tym influencerów,
  • Publiczne reklamowanie usług (w tym usług kosmetycznych i usług z zakresu medycyny estetycznej), do których wykorzystuje się np. sprzęt specjalistyczny, implanty, wyroby z kwasem hialuronowym, urządzenia oparte na działaniu lasera.

Zgodnie z nowymi przepisami zabronione jest jakiekolwiek wprowadzanie w błąd odbiorcy. Reklamy muszą mieć jasny przekaz i być zrozumiałe – nie mogą pozostawiać żadnego pola do własnej interpretacji. Nie można już więc zatrudnić aktora, który wcieli się w rolę lekarza, ani reklamować swoich usług i produktów ustami influencerów. Dużo rzadziej w reklamach będą też pojawiać się gabinety lekarskie czy placówki medyczne. Wszystko ma być transparentne, a kary za złamanie przepisów mają być na tyle dotkliwe, by nikt nie chciał podjąć ryzyka. Czym grozi złamanie przepisów ustawy? Kara może wynieść do 2 milionów zł.

Nowe przepisy dotyczą nie tylko branży medycyny estetycznej, ale też reklam wszelkich wyrobów medycznych.
Ważne! Kampanie, które zostały uruchomione przed 1 stycznia 2023, mogą działać do 30 czerwca 2023. Wszystkie kampanie, które wchodzą w życie po 1 stycznia, muszą być dostosowane do nowych przepisów.

Gdzie NIE można promować gabinetów medycyny estetycznej?

Zarówno właściciele gabinetów medycyny estetycznej, jak i producenci czy sprzedawcy wyrobów medycznych, nie mogą reklamować swoich produktów i zabiegów w telewizji, w audycjach radiowych, w reklamach tradycyjnych i w reklamach internetowych. Zabronione jest więc zamieszczanie reklam w wyszukiwarkach, w mediach społecznościowych, w gazetach czy zewnętrznych portalach internetowych. Również influencerzy nie mogą reklamować produktów i usług medycznych na swoich kanałach.

Co MOŻNA robić i jak się promować? Nowa ustawa vs SEO

Wejście w życie nowej ustawy nie oznacza całkowitego zakazu promowania się w sieci przez gabinety medycyny estetycznej. Trzeba zwrócić uwagę na to, że ustawa mówi tylko o publicznym reklamowaniu się, a nie o reklamowaniu się w ogóle. Nadal można docierać do nowych klientów i promować swoje usługi oraz produkty. Jak? Poprzez zwiększanie widoczności serwisów internetowych w naturalnych (tzw. organicznych) wynikach wyszukiwania Google. I tutaj właśnie pojawia się SEO – strategia marketingowa, która polega na budowaniu widoczności strony w wyszukiwarce i która pozwala zwiększać zasięgi witryny bez konieczności wykorzystywania kanałów reklamowych. SEO umożliwia prowadzenie kampanii reklamowych zgodnie z nowymi przepisami. Więcej na temat; pozycjonowanie placówek medycznych

Działania w zakresie SEO są z jednej strony legalną możliwością promowania biznesów działających w branży medycyny estetycznej, z drugiej – skuteczną strategią na zwiększenie ruchu na stronie, a co za tym idzie liczby nowych wizyt w gabinecie medycyny estetycznej czy liczby zamówień w sklepie online.

Warto wiedzieć! Informowanie zamiast reklamowania

Warto zwrócić także uwagę na fakt, iż nowe przepisy nie zakazują publikowania tekstów o charakterze naukowym, informacyjnym czy prozdrowotnym. Teksty informacyjne o neutralnym wydźwięku, które nie promują bezpośrednio usługi czy wyrobu medycznego, są dozwolone. Takie teksty nie mogą zachęcać wprost do skorzystania z usługi, ale pozwalają zwiększać rozpoznawalność marki w internecie i ruch na stronie (m.in. dzięki wykorzystaniu słów kluczowych). Mogą być publikowane zarówno przez lekarzy czy specjalistów z danej branży, jak i przez osoby niezwiązane z medycyną estetyczną.
Okazuje się, że działania w zakresie SEO (w tym wykorzystywanie odpowiednich fraz kluczowych na stronie) stają się jednym z nielicznych sposobów na zwiększanie ruchu w obrębie strony www gabinetu medycyny estetycznej. Nie mogą być bowiem określane jako działania reklamowe. Z kolei artykuły informacyjne o neutralnym charakterze mogą być najskuteczniejszym sposobem dotarcia do nowych klientów.

Może Cię zainteresować: Techniczne SEO – co warto o nim wiedzieć i po co dbać o wnętrze witryny?

Mamy doświadczenie w obsłudze ponad 50 placówek medycznych!