fbpx
Rebranding, czyli jak odświeżyć markę w dobrym stylu

Rebranding, czyli jak odświeżyć markę w dobrym stylu

Rebranding jest procesem nie tylko "odnowienia" marki, ale również zmiany jej postrzegania

Postawmy sprawę jasno – rebranding to nie jest bułka z masłem. Ani spacer po parku. Ani małe piwko. To złożony proces, który może obudzić mieszane uczucia u Twoich klientów i wywołać małe trzęsienie ziemi wokół Twojej marki. Z tego powodu należy przeprowadzać go w uważny i przemyślany sposób.

Zmiana wizerunku marki może wzbudzić niechęć i nieufność u części klientów. Nic w tym dziwnego! Strach przed tym, co nowe i nieznane jest wpisany w naturę człowieka. Podobnie jak to, że zmiany, mimo wszystko, wzbudzają naszą ciekawość. I właśnie to powinieneś wykorzystać na swoją korzyść!

Rebranding marki bez wątpienia wzbudzi w Twoich klientach pewną dozę niepewności, jednak z pewnością nie umknie ich uwadze. Zainteresowanie to, jeżeli zostanie właściwie wykorzystane, można służyć promocji Twojej marki i budowaniu relacji z klientami. Jak przeprowadzić rebranding w dobrym stylu? Sprawdź!

Cel rebrandingu – po co to robisz?

Wyjaśnienie powodów oraz celu rebrandingu jest niezbędne zarówno Tobie, jak i Twoim klientom:

  • Tobie (oraz Twoim współpracownikom), ponieważ w ten sposób określisz, czego oczekujesz od zmian. Przeanalizuj dotychczasowe działania, wyciągnij z nich wnioski i odpowiedz, jakie problemy chcesz rozwiązać dzięki nowemu wizerunkowi. Spójrz również w przyszłość i określ, jak będzie funkcjonować Twoja marka po rebrandingu – co ulegnie poprawie, jak będzie odbierana przez klientów, jak będzie prezentować się na tle konkurencji?
  • Twoim klientom, ponieważ powinni oni dostrzegać wartość w zaoferowanej zmianie, żeby odbierać ją w pozytywny sposób. Aby znaleźć zrozumienie u odbiorców marki, nie wystarczy oklepane „zmieniamy się na lepsze dla Ciebie”. Zakomunikuj wprost, co poprawiło się w skutek rebrandingu. Jeżeli zmieniłeś identyfikację wizualną, powiedz „teraz znajdziesz nas jeszcze łatwiej”, „teraz wyróżniamy się na półce”. Zmieniasz nazwę produktu na anglojęzyczną? Zwróć uwagę swoich klientów, że Twój produkt będzie od teraz podbijał świat i reprezentował Polskę poza jej granicami.

Nie zaskakuj najbliższego otoczenia rebrandingiem

Rebranding nie powinien być zaskoczeniem dla Twoich stałych klientów i partnerów biznesowych. Uprzedź ich o planowanych zmianach – za pośrednictwem newslettera czy kanałów w Social Media np Twittre, Instagram, Facebook… W przeciwnym razie możesz wzbudzić nieufność i zasiać całą masę wątpliwości (co to oznacza dla naszej współpracy? czy dotychczasowe ceny ulegną zmianie? czy wciąż mogę spodziewać się takiej samej jakości?).

Nie dość, że poinformowanie o rebrandingu jest po prostu w dobrym tonie, to stanowi również doskonałą okazją do odświeżenia kontaktów i zacieśnienia relacji z klientami.

Najlepszy moment na rebranding

To naprawdę nie jest wszystko jedno, kiedy wprowadzisz nową nazwę, logo, stronę czy ofertę. Rebranding, który skieruje oczy klientów na Twoją markę, powinien pociągać za sobą kolejne działania, które pozyskaną uwagę skutecznie zatrzymają.

Jakie masz plany dla swojej marki? Być może chcesz wprowadzić na rynek nowy produkt, wziąć udział w ważnych targach, otworzyć nowy salon sprzedaży, otworzyć kanał na YouTube lub założyć bloga? Koniecznie połącz to działanie z rebrandingiem. Zaplanuj swoje działania tak, by wzajemnie się uzupełniały.

Konsekwencja w rebrandingu

Kiedy zdecydujesz się na zmiany, wprowadź je we wszystkich miejscach, w których pojawia się Twoja marka. Buduj spójny przekaz i nie wzbudzaj u odbiorców niepotrzebnych wątpliwości.

Jeżeli odświeżyłeś logo, zadbaj o to, by wszędzie je zmienić – na stronie www, w social mediach, w stopce, na wizytówkach, gadżetach firmowych itd. Najlepiej, jeżeli na etapie planowania rebrandingu sporządzisz listę wszystkich touchpointów, czyli miejsc, w których Twoja marka jest widoczna dla klientów. Na jej podstawie będziesz mógł wprowadzać wszystkie niezbędne zmiany.

Opowiedz (lub pokaż) historię rebrandingu

Oczywiście możesz zakomunikować na swoim facebooku, że od teraz Twoja marka ma nową nazwę i podziękować za uwagę. Gwarantujemy jednak, że informacja ta w najlepszym wypadku nie wywoła żadnej reakcji u Twoich odbiorców. W najgorszym – sprawi, że odwrócą się na pięcie i klikną unfollow.

Jeżeli chcesz budować pozytywną relację z klientami, a przy tym zyskać ich uwagę i aprobatę – opowiedz historię. Wyjaśnij, jak powstał nowy wizerunek Twojej marki, opowiedz, dlaczego konieczna była zmiana, kto nad nią pracował.

Autorka bloga Szpinak robi bleee zrobiła to w bardzo ciekawy sposób. Dotychczas znana jako Zuzanna Antecka, powróciła do panieńskiego nazwiska – Wędołowska. Ze względów osobistych, które obszernie i szczerze wyjaśniła swoim czytelnikom, blogerka musiała przeprowadzić rebranding swojej marki. Zmieniając nazwę bloga z Szpinak robi bleee – Zuzanna Antecka na Szpinak robi bleee – Zuzanna Wędołowska, przeprowadziła akcję promocyjną #jużnieAntecka. Zmieniając nazwę i logo, blogerka zaoferowała swoim klientom znaczne zniżki na oferowane produkty, aktywowane kodem promocyjnym, którym było… jej nowe nazwisko.

Zmiana wizerunku marki to temat, który wzbudza gorące emocje. Przekuj je w swój sukces! Wykorzystaj moment, kiedy wielu oczu zwraca się ku Twojej odświeżonej marce. Zatrzymaj ich uwagę. Spraw, by zapamiętali Twoją markę i chcieli do niej wrócić w przyszłości. Rebranding może okazać się doskonałym momentem na uruchomienie kampanii w Google, na Facebooku czy Instagramie, na wprowadzenie nowego produktu czy przedstawienie nowej wizji marki. Dzięki połączeniu tych działań, 5 minut uwagi, które gwarantuje rebranding, może trwać dużo, dużo dłużej. I przynieść dużo, dużo korzyści Twojej marce!

 

Napisz na biuro@brokermedia.pl a my wycenimy i przedstawimy pomysł na Twoje logo  bezpłatnie!