Prowadzisz działalność? Sprawdź, dlaczego warto zbierać opinie w Internecie

Prowadzisz działalność? Sprawdź, dlaczego warto zbierać opinie w Internecie

Rekomendacje w sieci, to niezwykle bogate źródło informacji i narzędzie marketingowe.

Różne badania pokazują, że znaczna większość konsumentów (nawet ponad 70%) decyduje się na zakup produktów lub usług pod wpływem rekomendacji i pozytywnych opinii na ich temat. Sprawdź, dlaczego i gdzie warto zbierać opinie na temat swojej marki.

To, że opinie w Internecie są ważne i mają duży, realny wpływ na wizerunek oraz sprzedaż w firmie, nie ulega żadnej wątpliwości. Różne badania pokazują, że znaczna większość konsumentów (nawet ponad 70%) decyduje się na zakup produktów lub usług pod wpływem rekomendacji i pozytywnych opinii na ich temat. Sprawdź, dlaczego i gdzie warto zbierać opinie na temat swojej marki.

Dlaczego opinie w Internecie są ważne i dlaczego warto je zbierać?

Internet jest dziś pierwszym źródłem informacji. To tam kierujemy swoje pierwsze kroki, gdy chcemy dowiedzieć się, czy zakup konkretnego produktu się opłaca, gdzie najlepiej kupować, czy usługa/produkt jest wartościowy i jaką ma jakość, czy dana firma jest godna zaufania, czy inni użytkownicy polecają jej usługi, jaki jest czas realizacji zamówień i wreszcie – jaka jest ogólna opinia na temat marki. Pewnie znasz to z autopsji – sam/a, gdy coś kupujesz, nie tylko prosisz o opinie bliskie osoby, ale też, a może przede wszystkim, wertujesz Internet w poszukiwaniu ocen.

Udostępniając konsumentom możliwość wyrażania opinii w Internecie, pokazujesz, że nie boisz się komentarzy od klientów. A skoro nie boisz się publicznych opinii, może to świadczyć o tym, że nie masz sobie nic do zarzucenia, jesteś uczciwy/a i działasz transparentnie. Poza tym pokazujesz odbiorcom, że ich opinie, spostrzeżenia, potrzeby i uwagi są dla Ciebie ważne – dzięki temu Twoja firma może się rozwijać i oddawać klientom produkty oraz usługi jak najbardziej dopasowane do ich potrzeb. I co również istotne dla Ciebie – zyskujesz realny feedback oraz dodatkową wiedzę na temat Twojej oferty. Masz możliwość lepszego poznania klientów, ich potrzeb i oczekiwań – a to jest jeden z kluczy do osiągnięcia sukcesu.

Jak i gdzie pozyskiwać opinie?

Gdzie konsumenci szukają opinii? Na stronach firmowych, grupach i forach, w social mediach (m.in. na Facebooku), na blogach, w porównywarkach cen i w wizytówkach Google. I to właśnie szczególnie w tych miejscach należy dbać o dużą ilość pozytywnych ocen.

Opinie w Google

Większość konsumentów sprawdza wizytówkę w Google Moja Firma, zanim skorzysta z jej usług. Posiadanie takiej wizytówki znacznie zwiększa szanse na odwiedziny strony przez nowych użytkowników, a tym samym na zdobycie nowych klientów. Jej założenie powinno być więc dla wielu firm, zwłaszcza tych, które działają lokalnie, sprawą priorytetową.

Wizytówka w Google Moja Firma pozwala dodawać opinie na temat Twojej firmy, które są widoczne już z poziomu wyszukiwarki. Jeśli ktoś wpisze nazwę Twojej firmy w Google, z prawej strony zobaczy m.in. dane teleadresowe, godziny otwarcia, mapkę i opinie (wszystko w zależności od ustawień profilu). Kluczowe jest więc dbanie o to, by użytkownicy dodawali pozytywne komentarze. Zobacz opinie Broker Media w Google Maps

Opinie na Facebooku

Facebook jest ważnym źródłem opinii. Recenzje użytkowników na tym portalu są uznawane za wiarygodne, ponieważ ufamy opiniom udostępnionym przez prawdziwe osoby – takie, na których konta możemy zajrzeć i przynajmniej pobieżnie uznać, że nie są to konta fikcyjne.

Opinie na zewnętrznych stronach

Opinie możesz pozyskiwać także dzięki zewnętrznym usługom, takim jak Opineo, Opinie Ceneo, Zaufane Opinie czy Trusted Shops. Ponieważ są te portale zewnętrzne, niezwiązane z żadną inną firmą, opinie zamieszczane na tych stronach są uznawane za wiarygodne.

Opinie na Twojej stronie www – Referencje 

Możesz dać swoim klientom możliwość dzielenia się opiniami na temat Twojej oferty bezpośrednio w Twoim sklepie internetowym lub na stronie www (jeśli nie działasz w branży e-commerce). Mimo iż prawdopodobieństwo, że opinią podzieli się osoba niezadowolona z usługi/produktu, nie jest najmniejsze, to będziesz mieć szansę na wyważoną, racjonalną odpowiedź, która może wręcz zadziałać na Twoją korzyść.

Wiele sklepów internetowych zachęca swoich klientów do zostawiania opinii, przyznając im np. rabaty, vouchery czy darmową przesyłkę przy kolejnych zakupach. Chcesz dowiedzieć się więcej na temat sposobów pozyskiwania pozytywnych opinii w Internecie? Już niedługo napiszemy więcej o sposobach motywowania klientów.