fbpx
Marketing B2B – na czym polega i jakie korzyści może przynieść Twojej firmie? 

Marketing B2B – na czym polega i jakie korzyści może przynieść Twojej firmie? 

Marketing B2B (business-to-business), jest skierowany przede wszystkim do firm i organizacji.

Marketing B2B (business-to-business), jest skierowany przede wszystkim do firm i organizacji. Może przynieść korzyści każdemu, kto sprzedaje produkty i usługi innym przedsiębiorcom (pod warunkiem że wszystkie działania są odpowiednio zaplanowane, poprowadzone i na bieżąco analizowane). Ma pewne cechy wspólne z marketingiem B2C (business-to-consumer) skierowanym bezpośrednio do klienta końcowego, ale istnieją zasadnicze różnice między jednym a drugim. Sprawdźmy, na czym polega marketing B2B i jakie korzyści może przynieść firmie.

Od firm dla firm, czyli krótko o rynku B2B

B2B to działania, które polegają na współpracy przedsiębiorców z innymi przedsiębiorcami i sprzedaży im usług czy produktów. Rynek B2B daje duże możliwości zarobku i często pozwala zapewnić przedsiębiorstwu stabilność finansową. Klienci biznesowi często chętniej niż klienci indywidualni podpisują długoterminowe umowy, rzadziej zmieniają dostawców usług i produktów, a także dokonują transakcji na wyższe kwoty.

Udział w sektorze B2B mają producenci, hurtownicy czy dystrybutorzy dóbr, a także dostawcy usług. Tworzą go zarówno małe firmy (np. lokalni rzemieślnicy), jak i przedsiębiorcy z nowoczesnymi, dużymi fabrykami czy magazynami.
Warto wiedzieć! Wiele przedsiębiorców prowadzi transakcje równocześnie na rynku B2B i B2C, zapewniając sobie tym samym jeszcze większe szanse na zysk i dywersyfikację dochodów.

Czy marketing B2B różni się od „tradycyjnego” marketingu (B2C)?

Punktem stycznym marketingu B2C oraz B2B jest oczywiście promowanie usług czy produktów wśród grup docelowych. Różnica polega jednak na tym, że odbiorcami na rynku B2C są klienci indywidualni, którzy, podejmując decyzje zakupowe, kierują się przede wszystkim kwestiami czysto materialnymi oraz emocjami. Odbiorcami w marketingu B2B są inne firmy, które w procesie decyzyjnym biorą pod uwagę szereg innych czynników, m.in. zwrot z inwestycji (ROI). Komunikaty marketingowe B2B muszą więc być bardziej niż w B2C nastawione na przekazanie konkretnych informacji, logikę i pragmatyzm, a mniej oddziałują na emocje.

Nie bez znaczenia pozostaje też czas pozyskiwania klienta. Klient w B2C może podjąć decyzją zakupową bez dłuższego zastanawiania się i bez pogłębionej analizy oferty. Ten proces w B2B bywa znacznie dłuższy, ponieważ transakcje między firmami angażują wiele osób w obu przedsiębiorstwach i wymagają znacznie więcej uwagi. Kampania marketingowa musi być więc dopasowana do takiej specyfiki rynku.

Należy wziąć też pod uwagę, że klient nie tylko chce kupić dobry produkt w dobrej cenie, ale też to, że zależy mu na usprawnieniu konkretnego procesu w organizacji oraz na zaoszczędzeniu czasu i pieniędzy.

Warto wiedzieć! Na czym mogą polegać działania w ramach marketingu B2B?

W Broker Media prowadzimy kampanie dla klientów biznesowych. Zajmujemy się takimi działaniami, jak:

  • rebranding marki,
  • projekt i wdrożenie nowoczesnej, skutecznej strony www,
  • przygotowanie strategii SEO,
  • analiza rynku (wraz z analizą działań konkurencji),
  • opracowanie strategii komunikacyjnej,
  • dobór najskuteczniejszych kanałów i narzędzi, dopasowanych do Twojego biznesu i grupy docelowej.

Jak dotrzeć do klientów w kampaniach B2B?

Kanałów dotarcia do klientów na rynku B2B jest dużo, ale by działania były skuteczne, należy wiedzieć, z których narzędzi korzystać. Cała strategia powinna być skrupulatnie opracowana na podstawie dobrze określonej grupy docelowej oraz znajomości branży. Tylko spersonalizowane komunikaty będą skuteczne i przybliżą firmę do osiągnięcia sukcesu sprzedażowego.
Oto, jakie kanały komunikacji zwykle wykorzystujemy w kampaniach B2B:

Social media – media społecznościowe są skuteczne nie tylko w kampaniach B2C. Klienci biznesowi korzystają przecież z social mediów w pracy i w czasie prywatnym. Przekazy kierowane do nich w kanałach wykorzystywanych do celów osobistych mogą przynieść duże korzyści biznesowe. Aby jednak takie działania były skuteczne, należy znać specyfikę każdej platformy i wiedzieć, jak dopasować do nich styl komunikacji.

Email marketing – dużą zaletą kampanii mailingowych jest możliwość ich pełnej automatyzacji. Dzięki temu takie działania nie pochłaniają dużo czasu (już na etapie realizacji).

Ebooki, kursy – pozwalają zaprezentować firmę jako eksperta w danej dziedzinie, a także dotrzeć do osób, które są zainteresowane konkretnie tymi produktami i usługami, jakie oferujesz.

SEO (pozycjonowanie) – bez dobrego SEO trudno o skuteczne promowanie strony www. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat pozycjonowania, zapraszamy do wpisu: Techniczne SEO – co warto o nim wiedzieć i po co dbać o wnętrze witryny?.
Blog na stronie firmy – wspiera działania SEO, może generować ruch na stronie, kreować wizerunek firmy, a do tego przyciągać osoby zainteresowane branżą, w której działasz (czyli Twoich potencjalnych klientów).

Google Ads, Facebook Ads – trudno o skuteczną kampanię B2B bez reklamy w internecie. W przypadku rynku B2B Google jest nieodłącznym elementem działań promocyjnych. Facebook Ads natomiast sprawdzi się tylko w konkretnych przypadkach.

Jak marketing B2B może pomóc Twojej firmie osiągnąć sukces biznesowy?

Marketing B2B może przynieść pewny zwrot z inwestycji, wypromować markę, zwiększyć sprzedaż i znacznie wyprzedzić konkurencję. Zaplanowanie i przeprowadzenie skutecznej kampanii jest jednak rozległym procesem, który wymaga z jednej strony odpowiedniej wiedzy i doświadczenia, z drugiej – znajomości rynku, narzędzi, kanałów komunikacji i sposobów komunikowania się ze specyficznymi odbiorcami. Wszystkie te działania można oczywiście przeprowadzić samodzielnie, ale wymaga to dużo czasu, zaangażowania i wiedzy. By mieć pewność, że kampania marketingowa B2B będzie zaplanowana i poprowadzona rzetelnie i skutecznie, możesz sprawy w ręce profesjonalnej agencji.

Jeśli działasz na rynku B2B i chcesz zadbać o marketing w swojej firmie, skontaktuj się z nami. Chętnie porozmawiamy o tym, jakie działania możemy podjąć, by pomóc Ci osiągnąć sukces biznesowy. Wycena i konsultacja jest bezpłatna!