fbpx
Lifecycle marketing – na czym polega marketing „cyklu życia”?

Lifecycle marketing – na czym polega marketing „cyklu życia”?

marketing cyklu życia

O co chodzi z lifecycle marketingiem? Najkrócej: o dopasowanie komunikacji do aktualnych preferencji klientów. Lifecycle marketing to: indywidualizacja przekazu, dogłębne poznanie grup docelowych i gotowość do pracy na racz utrzymania zainteresowania.

Czym jest lifecycle marketing? Podstawowe wyróżniki

Lifecycle marketing, czyli dosłownie marketing cyklu życia, zakłada, że styl komunikacji marki powinien być dopasowany aktualnych potrzeb i upodobań klientów. Zgodnie z założeniami tego podejścia kontakt z klientem powinien być uzależniony m.in. od tego, na jakim etapie ścieżki zakupowej znajduje się konsument. Inaczej powinniśmy komunikować się z nowymi klientami, którzy jeszcze nie mieli kontaktu z marką, inaczej z powracającymi, a jeszcze inaczej z nieaktywnymi.

Aby zaplanować i przeprowadzić skuteczne działania marketingowe, konieczna jest analiza wielu danych, m.in. historii zakupowej klienta, danych z social mediów czy wskaźników click rates dla kampanii mailingowych. Pracy jest sporo, ale dokładne zbadanie grupy docelowej i poznanie odbiorców to kamień milowy na drodze do zwiększenia sprzedaży czy rozpoznawalności marki. Im dokładniej zweryfikujemy potrzebne dane, tym wyższy współczynnik konwersji osiągniemy.

Ważne! Co do tej pory należy zapamiętać? Lifecycle marketing opiera się przede wszystkim na poznaniu klientów oraz na personalizacji.

Jakie są etapy lifecycle marketingu?

Plan marketingowy, który uwzględnia „cykl życia”, można podzielić na trzy kluczowe etapy. Są nimi: PRZYCIĄGANIE ODBIORCÓW, KONWERSJA i TWORZENIE. Przyjrzyjmy się bliżej każdemu etapowi.

1. Przyciąganie odbiorców

Ten etap ma na celu nie tylko zgromadzenie wokół siebie dużej liczby (potencjalnych) klientów, ale też zebranie potrzebnych danych. To bardziej złożony proces.

  • Po pierwsze targetowanie – należy zidentyfikować określone typy osób i skierować bezpośrednio do nich swoje działania marketingowe. Możesz targetować odbiorców ze względu na zainteresowania, zachowania, dane demograficzne, lokalizację, urządzenia itp.
  • Po drugie przyciąganie uwagi – przyciągnij odbiorców do swojej strony czy profili w social mediach ciekawymi treściami. Mogą to być np. e-booki, infografiki, raporty z badań, wpisy blogowe, publikacje w mediach społecznościowych.
  • Po trzecie przechwytywanie danych – wszystkie wcześniejsze działania zmierzają w dużej mierze do tego, by zdobyć jak najwięcej informacji o użytkownikach, a potem na tej podstawie dostarczyć spersonalizowane mailingi czy newslettery. Możesz skłonić użytkowników do zapisania się na Twoją listę mailingową, oferując np. bezpłatne konsultacje, treści premium czy zniżki.

2. Konwersja

Drugi etap modelu lifecycle marketing to zwiększenie zaangażowania użytkowników zainteresowanych ofertą, które prowadzi do większej konwersji i większej sprzedaży. Konieczne jest zaplanowanie i wdrożenie działań, które sprawią, że Twoja oferta wyróżni Cię na te konkurencji.

Na tym etapie musisz zaangażować użytkowników. Stwórz spójną kampanię, która będzie zawierać atrakcyjne treści (dostarczane do użytkowników np. za pośrednictwem spersonalizowanych wiadomości). Następnie przygotuj ofertę i zaprezentuj ją odbiorcom.

Wskazówka! Ofertę przygotuj najlepiej na podstawie obserwacji wcześniejszych działań klientów. Stwórz taki plan działania, który nie pozwoli przeoczyć Twojego produktu lub marki.

Ważne! Cały czas analizuj zachowania użytkowników. Sprawdzaj, czy otwierają maile, klikają linki ofertowe, wypełniają formularze, klikają reklamy. Jeśli okaże się, że któreś z narzędzi lub konkretnych przekazów nie działają, natychmiast zareaguj i popraw to, co nie działa najlepiej.

3. Utrzymanie zainteresowania i zatrzymanie klientów

Działania marketingowe nie powinny kończyć się z chwilą złożenia zamówienia i dokonania opłaty przez klienta. Również po zakończeniu sprzedaży należy odpowiednio zadbać o konsumenta i zrobić, co się da, by zatrzymać go przy sobie. Jeśli klient będzie zadowolony z transakcji i poczuje się wyjątkowo, zwiększy się szansa, że stanie się lojalny wobec Twojej marki. A lojalni klienci są na wagę złota. Nie tylko dlatego, że wracają na kolejne zakupy i są w stanie wydać dużo więcej niż osoby nieprzywiązane do marki. Lojalni klienci polecają markę znajomym, dzielą się dobrymi opiniami na jej temat i stają się jej ambasadorami.

Co możesz zrobić? Przede wszystkim wypełnij swoje zobowiązania na czas – informuj klienta o kolejnych etapach realizacji zamówienia i dostarcz produkty w wyznaczonym czasie. To jednak nie wszystko.

Zachwyć odbiorcę. Spraw, by odbiór paczki był dla klienta ekscytującym (lub chociaż przyjemnym) doznaniem. Zapakuj towar nie tylko solidnie, ale też estetycznie. Dołącz do przesyłki liścik z podziękowaniami, próbki produktów, zniżkę na kolejne zakupy czy propozycję innych produktów z Twojej oferty.

Zachęć do polecania Twojej marki. Zaimponuj odbiorcy. Spraw, że by proces zakupowy był przyjemnym doznaniem i niósł za sobą tylko pozytywne wrażenia. Doceń klienta, a on doceni Ciebie.

Wskazówka! Jak pozyskać nowych i odzyskać starych klientów?

Możesz korzystać z różnych technik pozyskiwania i utrzymywania klientów. W przypadku nowych i powracających klientów ważne jest utrzymanie zainteresowania i nawiązywanie kontaktu. Osoby, które znajdują się w bazie aktualnych klientów, mogą otrzymywać spersonalizowane oferty i rabaty (np. zniżki z okazji urodzin), informacje o nowościach w ofercie czy rekomendacje na podstawie poprzednich transakcji. Nie zapomnij też o przydatnych, wartościowych treściach, które kreują markę jako eksperta i zwiększają lojalność oraz zaufanie klienta do marki. Klienci, którzy zakupili jakiś produkt, powinni otrzymać podziękowanie za transakcję. Możesz postawić też na techniki cross sellingu i proponować użytkownikom zakup dodatkowych produktów (np. pasek przy zakupie spodni).

Nie zapomnij też o klientach, którzy nawiązali z marką interakcję (kupili produkt lub zapisali się do newslettera), ale teraz są nieaktywni. Zachęć ich do powrotu np. zniżkami, kuponami rabatowymi czy nową ofertą.

Czy wszystko, co zostało wyżej opisane, z czymś Ci się kojarzy? Jeśli na myśl przychodzi Ci content marketing to bardzo dobrze. To właśnie działania z tego zakresu są świetnym sposobem na dotarcie do klientów i pozyskanie oraz utrzymanie grona lojalnych użytkowników. Postaw na spersonalizowane, wysokiej jakości treści, utrzymuj kontakt z konsumentami, dbaj o nich niezależnie od tego, na jakim etapie cyklu sprzedażowego się znajdują. A jeśli nie do końca wiesz, jak poruszać się po tym obszarze, skontaktuj się z nami. Razem zastanowimy się nad tym, jak wdrożyć mechanizmy lifecycle marketingu w Twojej firmie.