fbpx
Jaki system sklepu internetowego wybrać?

Jaki system sklepu internetowego wybrać?

Gotowy sklep online, czy indywidualny projekt?

W Polsce aktualnie funkcjonuje ok. 55 tys. sklepów e-commerce. Analiza, którą przeprowadziła amerykańska firma Dun & Bradstreet zajmująca się gromadzeniem i przetwarzaniem danych wyliczyła również, że miesięcznie w Polsce rejestrowanych jest aż 865 sklepów online, natomiast swoją działalność zamyka 525 e-commerców.

 

Co daje bilans dodatni w postaci wzrostu polskiego e-commerce`u o niemal 350 nowych podmiotów. Warto też dostrzec trend rozwijania się działających już firm w kierunku sprzedaży online.

 

Zaledwie w pierwszym półroczu 2022 r. 19,6 tys. działających w Polsce przedsiębiorstw dodała do swoich KRS`ów kod PKD, który pozwala im prowadzić e-handel. Dość ponurym wnioskiem płynącym z przeprowadzonej analizy jest to, że nawet 51% e-sklepów nie jest w najlepszej kondycji finansowej.

W tak dynamicznie rozwijającym się rynku, wyjątkowo zagęszczonej konkurencji i coraz większej trudności odnalezienia niszy niezwykle istotną kwestią jest wybranie właściwego oprogramowania, które będzie pozwalało prowadzić skuteczną e-sprzedaż, będzie rozwojowe z potencjałem na poprawianie wszelkich współczynników konwersji. Jaki mamy wybór? Czym się kierować podejmując decyzję?

SaaS vs. open source – na które rozwiązanie postawić?

Każdy sklep online musi działać w oparciu o oprogramowanie, które umożliwia zarządzanie wieloma procesami. Na sprzedaż online składają się m.in. takie obszary jak zarządzanie produktami, stanami magazynowymi, funkcjonalność, obsługa procesu zakupowego – przyjęcie zamówienia, bezpieczna płatność, wysyłka, obsługa posprzedażowa, etc. E-sklep powinien także gwarantować użytkownikom bezpieczeństwo oraz dawać możliwość wykorzystanie szeroko pojętego marketingu internetowego. Zatem platforma e-commerce jest swego rodzaju fundamentem, kręgosłupem dla sprzedaży w sieci, co więcej jest także najistotniejszą inwestycją, od której w wielkiej mierze zależne jest odniesienie sukcesu.

Przechodząc do podziału platform to jest on dzisiaj dość wyraźny i wyróżnia się rozwiązania SaaS (Software as a Service) oraz open source (otwarte źródło). Znacznie rzadziej można spotkać się już z rozwiązaniami w 100% indywidualnymi.

Platformy Open Source

Wybór tego rodzaju platformy wiąże się z jej instalacją na własnym serwerze. Co oznacza, że zyskujemy dość dużą niezależność i swobodę w wyborze rozwiązań oferowanych przez tą czy inną platformę funkcjonującą na rynku. Niezależnie od tego, czy zdecydujemy się na platformę WooCommerce (plugin do WordPressa), Prestashop, Magento, czy innego rodzaju rozwiązanie mamy możliwość korzystania z rozmaitych wtyczek i dodatków, które pozwalają rozszerzyć funkcjonalność e-sklepu. Platformy oparte na otwartym kodzie wyróżnia m.in.:

  • brak opłat abonamentowych czy też licencyjnych,
  • skalowalność – wyróżniają się elastycznością, która umożliwia dopasowanie np. funkcjonalności do profilu zarówno małych, jak i dużych sklepów,
  • zaawansowane możliwości personalizacji,
  • ogromna społeczność (specjaliści, podwykonawcy) pracująca na platformę,
  • możliwość edycji kodu źródłowego,
  • dostęp do szerokiego wachlarza narzędzi marketingowych,
  • bardzo duży potencjał prowadzenia działań SEO,
  • dostosowywanie sklepu online do aktualnych potrzeb z wykorzystaniem gotowych modułów,
  • niezależność od dostawców takiego oprogramowania jak SaaS.

Niedogodności, z którymi możemy się spotkać po zdecydowaniu się na „otwarte źródło” sprowadzają się do tego, że instalacja i wdrożenie będzie wymagało choćby podstawowej wiedzy technicznej lub pomocy wyspecjalizowanej agencji. Musimy mieć też na uwadze, że po naszej stronie będzie stworzenie regulaminu oraz polityki prywatności, a także zapewnienie bezpieczeństwa danych. Niezwykle istotne będzie także dokonywanie regularnych aktualizacji.

Jakie platformy open source są dostępne na rynku?

Z raportu „E-commerce w Polsce 2021. Sklepy internetowe z najlepszym SEO” wynika, że w Polsce królują w zasadzie trzy platformy open source i są to WooCommerce, Prestashop oraz Magento. Nie oznacza to oczywiście, że tego rodzaju technologie oferują wyłącznie wymienieni dostawcy. Czym w takim razie charakteryzują się te platformy:

  • WooCommerce jest to wtyczka do WordPress`a. Z tym pluginem rozbudujemy WordPress`a o zupełnie nowe funkcje, które umożliwiają prowadzenie skutecznej sprzedaży online. Obsługa tego rozwiązania jest niezwykle prosta oraz intuicyjna i jeśli ktoś radzi sobie z podstawowym WP najpewniej poradzi sobie także z opcją ecommerce`ową. Jest świetnie przygotowana pod SEO, umożliwia swobodną personalizację wyglądu, udostępnia ogromną bazy wtyczek, etc.
  • Prestashop ten open source z powodzeniem wykorzystywany jest zarówno przez małe, jak i średnie oraz duże ecommerce`y. Obsługa jest stosunkowo prosta, choć początkowo może wydawać się mniej intuicyjna od wordpressowej wtyczki. Pewne zmiany w Prestashop będą jednak wymagać ingerencji w kod witryny. Znajomość HTML, CSS czy JS jest tu więc mile widziana. Tu również mamy dostęp do bardzo szerokiej gamy płatnych i bezpłatnych modułów,
  • Magento platforma przede wszystkim wykorzystywana jest przez większe e-sklepy. Wprawdzie zarządzanie dużymi bazami produktów oraz dostęp do rozmaitych funkcji to niewątpliwy plus, jednak będzie ona wymagać wiedzy z zakresu dev. Należy mieć też na uwadze, że obsługa panelu administracyjnego może stanowić barierę. Wymaga także bardzo wydajnego serwera.

A co z platformami SaaS?

Rozwiązania abonamentowe świetnie sprawdzają się na początku przygody z e-biznesem. W tym przypadku to dostawca utrzymuje bazy danych i serwery. Natomiast prowadzący sklep opłaca miesięczny abonament za możliwość korzystania z danego rozwiązania. Nie trzeba tu angażować dużych budżetów, a wystartować ze sprzedażą można niemal w parę minut. Niemal wszystko mamy gotowe. Otrzymujemy dostęp do zintegrowanych z platformami hurtowni, funkcjonalność sklepu zależna jest od wybranego abonamentu. Jednak musimy się liczyć, że nie będziemy tu mieli takiej niezależności jak przy OS. Możemy też spotkać się z wyraźnymi ograniczeniami związanymi z SEO. Jednak niski próg wejścia w sprzedaż online jest niewątpliwie olbrzymią zaletą tego rodzaju rozwiązania.

Ile może kosztować sklep internetowy?

Rynek ecommerce jest wyjątkowo dynamicznie rozwijającą się gałęzią gospodarki. Z jednej strony od lat zakupowa szala przechyla się na korzyść zakupów online, z drugiej e-sprzedający mają niezwykle ułatwione wejście w e-sprzedaż. Jednak zanim założymy sklep online musimy podjąć decyzję co do tego, z jakiego rozwiązania chcemy skorzystać. I w tej kwestii możemy spotkać się ze skrajnymi informacjami odnoszącymi się do kosztów, jakie przyjdzie nam ponieść uruchamiając e-biznes. Ile może w takim razie kosztować wystartowanie ze sprzedażą online? Co przekłada się na finalną kwotę i czy inwestycja musi wymagać zaangażowania dużych środków?

W zależności od tego, na jakie rozwiązanie się zdecydujemy wystartowanie z własnym biznesem online może generować koszty już od kilkuset, do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych netto. Ostateczny koszt wynika oczywiście od wielu czynników. Tym najistotniejszym będzie wybór technologii sprowadzający się do postawienia na rozwiązanie open source (otwarty kod źródłowy) lub SaaS (Service as a Software), czyli gotowych rozwiązań abonamentowych. Na ostateczny koszt może się także złożyć zakup certyfikatu SSL (co dzisiaj jest już w zasadzie koniecznością), a także zatrudnienie programisty, który będzie odpowiedzialny za wdrożenie np. funkcjonalności.

Koszt sklepu internetowego postawionego na rozwiązaniu open source

Otwarte oprogramowanie jest dzisiaj wyjątkowo popularne. Jego atrakcyjność wynika m.in. z elastyczności, indywidualnego dostosowania wyglądu e-sklepu, możliwości SEO czy skalowalności. Rozwój sklepu online postawionego na platformie open source jest w zasadzie nieograniczony. Mając dostęp do kodu źródłowego, możemy swobodnie instalować wtyczki, moduły, darmowe skrypty. Możemy też liczyć na wsparcie olbrzymiej społeczności, która rozwija dane środowisko.

Jeśli mamy odpowiednie umiejętności programistyczne, umiemy się poruszać w HTMLu, CSSach czy JS to z powodzeniem taki sklep postawimy sami. Wówczas koszty sprowadzone zostaną do minimum i będą wynikać z wykupienia domeny, hostingu czy certyfikatu SSL. Sprowadzi się to do opłat nawet na poziomie niższym niż 1000 zł.

Kompletne wdrożenie platformy wraz z wdrożeniem pełnej funkcjonalności i opracowaniem designu (indywidualny projekt sklepu) będzie wynosić kilkanaście tysięcy zł.

Co zawiera cena wykonania indywidualnego sklepu:

  • Dedykowany projekt sklepu internetowego pod wiele produktów
  • Sesje poprawkowe projektu
  • Zaawansowany UX Design
  • Integracje API z hurtowniami
  • Integracja z płatnościami online
  • Integracja z firmami kurierskimi oraz paczkomatami InPost
  • Optymalizacja SEO
  • Zabezpieczenie przed wirusami
  • Podpięcie adresów mail
  • Podpięcie regulaminów i dostosowanie do wymogów RODO
  • Szkolenie z obsługi strony
  • Wdrożenie na serwer docelowy
  • Gwarancje.

Skontaktuj się i uzyskaj bezpłatną wycenęSklepy internetowe Warszawa

Jak prezentują się koszty wystartowania z e-sklepem w abonamencie?

Platformy SaaS różnią się od „opensource`owych” rozwiązań tym, że będziemy musieli ponosić koszty raz w roku, lub w każdym miesiącu. Działają one w modelu abonamentowym, co oznacza, że w pewnym sensie oprogramowanie sklepu wynajmujemy jako usługę oferowaną przez producenta takiej technologii. Na rynku działa wiele platform SaaS, a do najpopularniejszych należą Shoper, RedCart, Sote, IdoSell czy Sky-Shop. Decydując się na tę, czy inną platformę zwróćmy uwagę na to, jakie koszty będziemy ponosić w kolejnych latach. Dostawcy takich rozwiązań mogą stosować stawki promocyjne w pierwszym roku, które są bardzo atrakcyjne.

Miejmy też na uwadze to, że jeśli wybieramy system abonamentowy nie jesteśmy do końca właścicielem prowadzonego sklepu. A to dlatego, że oprogramowanie jedynie wynajmujemy za ustaloną abonamentową stawkę. Nie mamy dostępu do kodu źródłowego, nie możemy więc elastycznie rozwijać platformy pod kątem naszych konkretnych potrzeb. Natomiast późniejsze przeniesienie sklepu na inną platformę może też generować spore koszty.

Po stronie plusów należy zapisać to, że w ramach abonamentu otrzymujemy w pełni funkcjonalny sklep, z e-płatnościami, certyfikatami, kurierami, czy nawet integracją z Allegro. Ograniczeniem może być jednak to, że musimy korzystać z udostępnianych przez platformę szablonów, nie mamy pełnej swobody w kreowaniu wyglądu sklepu.

Przechodząc do meritum, czyli realnych kosztów to możemy spotkać się ze sporą rozpiętością stawek. U jednego z najpopularniejszych dostawców oprogramowania SaaS, koszt średniego abonamentu to wydatek w wysokości 499 zł netto miesięcznie – w tej cenie nie mamy możliwość wdrożenia własnego projektu. Natomiast oferta indywidualna to koszt 5999 zł netto za miesiąc i dopiero tu mamy dostępny pełen wachlarz usług.

Chcąc rozpocząć sprzedaż w internecie należy wziąć pod uwagę wiele kwestii. Jedną z nich są oczywiście koszty prowadzenia takiego sklepu oraz te, które będziemy musieli ponieść na początku. Abonament wydaje się świetnym rozwiązaniem, jeśli chcemy wystartować ze sprzedażą dość szybko, ponosząc przy tym stosunkowo niskie koszty początkowe. Jednak dostęp do kodu źródłowego w technologii open source daje pełną swobodę rozwijania każdego ecommerce`u, elastycznego dostosowywania e-sklepu do aktualnych potrzeb i rynkowych trendów.

Skontaktuj się z nami – wycenimy Twój sklep bezpłatnie – kontakt z nami