Dlaczego warto publikować na YouTubie? Znaczenie filmów wideo w kreowania wizerunku

Dlaczego warto publikować na YouTubie? Znaczenie filmów wideo w kreowania wizerunku

Ponad 2 mld użytkowników i 15 mld dolarów przychodów w 2019 roku.

YouTube to platforma, dzięki której możesz dotrzeć do ogromnego grona odbiorców. Znaczny wzrost popularności strony zwiększa także potencjał reklamowy i pozwala efektywnie kreować wizerunek marki.

 

Jakie znaczenie ma YouTube

Jakie są na to dowody i dlaczego warto zainteresować się YouTube’em? Sprawdźmy, co mówią dane i jaki jest reklamowy potencjał tej platformy?

Oto garść danych przedstawionych podczas konferencji YouTube Brandcast, organizowanej po raz pierwszy w Polsce:

  • przeciętny internauta korzysta z YouTube’a około 40 minut każdego dnia,
  • użytkowników platformy jest w Polsce blisko 25 milionów, a aż 10 milionów z nich to osoby w wieku 24-44 lat. Łącznie w grupie dorosłych osób (18+) oglądających YouTube’a jest ponad 20 milionów Polaków, co czyni YouTube najpopularniejszym serwisem wideo w naszym kraju,
  • Zainteresowanie platformą rośnie z roku na rok, co było szczególnie zauważalne w roku 2020. Na przykład od czerwca do końca minionego roku czas oglądania filmów o tematyce matematycznej wzrósł o ponad 300%, filmów o gotowaniu – o ponad 150%, a filmów z treningami cardio o przeszło 350%. Przyczyną wzrostu popularności niektórych kanałów jest oczywiście pandemia i fakt, że bardzo dużo czasu spędzaliśmy w domach (brak dostępu do siłowni, zdalne nauczanie, więcej wolnego czasu), jednak na podstawie zaprezentowanych danych można zauważyć, jak dużym zainteresowaniem cieszą się filmy na YouTubie.

Niewątpliwą zaletą i czynnikiem, który przyciąga coraz więcej widzów oraz twórców, jest bliski kontakt nadawców z odbiorcami, możliwość wchodzenia w interakcje, nawiązywania dialogów i zacieśniania relacji oraz gromadzenia wokół kanału zaangażowanej społeczności. Dzięki YouTube’owi możemy śledzić bieżące trendy, a także w odpowiedzi na potrzeby i zainteresowania widzów, zamieszczać interesujące i pomocne treści.

Malejące znaczenie telewizji i Light TV Viewers

Równocześnie ze wzrostem zainteresowania YouTube’em maleje zainteresowanie telewizją. Warto zwrócić tu uwagę na rosnącą grupę tzw. Light TV Viewers, czyli osób, które oglądają telewizją znacznie rzadziej, niż wynika to z ogólnokrajowej średniej. Light TV Viewersi oglądają telewizję mniej niż godzinę dziennie (średnio około 36 minut). Aż 65% z nich to osoby w wieku 16-44 lat. Z badań przeprowadzonych przez Audience Measurement wynika, że do tej grupy należy już 23% Polaków, czyli 8 milionów osób, a następne 3% rodaków w ogóle nie ma dostępu do telewizji. Według szacunków aż połowa Light TV Viewersów w wieku 18-55 lat każdego dnia ogląda filmy na YouTubie, a przed telewizorem zasiada codziennie tylko 39% z nich.

Kto ogląda telewizję najrzadziej? Osoby w wieku 13-24 lat, czyli tzw. pokolenie Z. Po drugiej stronie barykady, wśród osób oglądających TV najczęściej, znajdują się widzowie w wieku 55+.

Jaki jest powód odchodzenia od telewizji i kierowanie uwagi na YouTube? Przede wszystkim mało interesujący dla widzów z określonych grup content w TV, sztywna ramówka, przekonanie o omylności mediów i brak zaufania do serwisów informacyjnych, a także jednocześnie ciekawe, dostępne na życzenie treści na YouTubie.

Docieranie do widzów (czyli potencjalnych klientów) za pomocą telewizji staje się coraz trudniejsze. Z drugiej strony możliwość dopasowania reklam do odbiorców i precyzyjnego targetowania grup docelowych na YouTubie może mieć dużo większy potencjał i być znacznie skuteczniejsze niż reklamowanie się w telewizji.

Ułatwienia dla reklamodawców

Oprócz tego, że YouTube staje się platformą coraz chętniej odwiedzaną przez miliony odbiorców, dla reklamodawców jest atrakcyjna także z innych powodów:

  • Możesz samodzielnie zdecydować, do kogo chcesz dotrzeć, określając dokładnie grupę docelową, jej zainteresowania, wiek czy płeć. Na podstawie m.in. danych demograficznych masz możliwość wyselekcjonować takich odbiorców, którzy z dużym prawdopodobieństwem odwiedzą Twoją stronę, skorzystają z usług czy kupią produkty.
  • Dzięki Custom Intent Audiences możesz zdefiniować odbiorców na podstawie ich zapytań w przeglądarce Google.
  • Twoje treści mogą mieć zasięg lokalny lub globalny.
  • Możesz zaplanować kampanię zasięgową na YouTubie i u Partnerów Wideo dokładnie i sprawnie dzięki Planerowi Zasięgu.
  • Możesz korzystać z narzędzia, które pomaga stworzyć własną kreację, dzięki gotowym szablonom, w dodatku w 3 krokach – Video Builder, bo o nim mowa, pozwala Ci zaprojektować i wdrożyć film reklamowy z materiałów, którymi dysponujesz, np. ze zdjęć, a do tego dopasować kolory, fonty, muzykę i inne jego elementy do charakteru marki czy produktu. Oprócz tego masz do dyspozycji także Bumper Machine, czyli narzędzie do tworzenia 6-sekundowych reklam na podstawie dłuższych filmów.

Aby Twoje filmy wideo odniosły sukces, promowały Twoja markę i pomogły kształtować wizerunek, muszą być atrakcyjne, dopasowane do zainteresowań i potrzeb odbiorców, a także odpowiednio wypromowane. Dodaj atrakcyjne opisy ze słowami kluczowymi, odpowiednie tagi, linki oraz dobrze przemyślany tytuł. Cały kanał możesz też podzielić na playlisty. Zadbaj o formę, która wyróżni Twój profil spośród innych, a także o odpowiednią częstotliwość ukazywania się filmów. Publikuj regularnie, a zobaczysz, że subskrybentów będzie przybywać. Nie pozostawiaj odbiorców samych sobie – odpowiadaj na komentarze i wchodź w interakcje. I przede wszystkim – testuj, analizuj, wyciągaj wnioski.

Nagranie z konferencji YouTube Brandcast