Czas ładowania strony – dlaczego jest tak ważny i jak możesz go skrócić

Czas ładowania strony – dlaczego jest tak ważny i jak możesz go skrócić

Sprawimy, by Twoje strona działała szybko na każdym urządzeniu

Czas ładowania się strony www to jeden z czynników rankingowych Google, ale przede wszystkim ma bezpośrednie przełożenie na ilość odrzuceń, czy rezygnacji z dalszego przeglądania witryny. Dlatego poprawa szybkości serwisu należy do najpewniejszych sposobów na uzyskanie poprawy widoczności, wzrostu konwersji oraz przewagi konkurencyjnej.

Wielcy filozofowie uznawali cierpliwość za najwyższą z cnót. Niestety, współcześni użytkownicy internetu zdecydowanie nie podzielają tego światopoglądu. Poszukując informacji, nie lubią tracić czasu – nawet kilka sekund oczekiwania na załadowanie się strony potrafi wyprowadzić ich z równowagi. Jakie wnioski powinieneś z tego wyciągnąć? Jakie znaczenie ma to dla UX i SEO? Jak skrócić czas ładowania strony? Sprawdź!

Page speed – podstawowa wartość Twojej strony

Czas ładowania się strony to absolutna podstawa – niezależnie do tego, jaki rodzaj witryny prowadzisz. Długi czas oczekiwania potrafi zniechęcić nawet użytkowników mocno zainteresowanych Twoją ofertą lub Twoimi treściami. Większość z nich po kilku sekundach opuści Twój adres i prawdopodobnie przeniesie się wprost do konkurencji.

Jeżeli Twoja strona ładuje się wolno, współczynnik odrzuceń jest wysoki, a wyniki sprzedażowe słabe, w pierwszej kolejności musisz zająć się usprawnieniem page speed. W przeciwnym razie wszystkie inne działania w zakresie SEO, content marketingu czy UX mogą okazać się bezcelowe. Wolno ładująca się strona, niezależnie od posiadanych zalet, będzie nisko oceniana przez Google (nie osiągnie wysokiej pozycji w wyszukiwarce) i nie spełni oczekiwań większości użytkowników.

Badania zachowań internautów pokazują, że ponad połowa użytkowników opuszcza witrynę po 3 sekundach oczekiwania na jej załadowanie. Co więcej, nawet 8 na 10 klientów sklepów internetowych, którzy doświadczyli problemu z wczytaniem strony, decydują się na skorzystanie z innej platformy e-commerce i… nigdy nie wracają na tę, która zapewniła im negatywne doświadczenie.

Czas (ładowania się strony) to pieniądz

Czas wczytywania się Twojej witryny może wprost przekładać się na Twoje zyski (lub straty). Jeżeli strona ładuje się w mgnieniu oka, momentalnie zyskuje, budując pozytywne odczucia u użytkownika i zapadając mu w pamięć – jako miłe doświadczenie. Szanse, że w przyszłości użytkownik wróci pod Twój adres i na przykład ponownie kupi coś z Twojej oferty, znacznie rosną.

Krótki czas ładowania strony to również pozytywny sygnał dla Google. Roboty, które analizują poszczególne wskaźniki i na ich podstawie indeksują witrynę, bez wątpienia wysoko ocenią optymalny page speed i podniosą pozycję Twojej strony www w wyszukiwarce. Dodaj do tego ciekawy, unikalny content, wartościowe linki i zoptymalizowane grafiki, a uzyskasz gotowy przepis na TOP10.

Page speed ma kluczowe znaczenie również w przypadku kampanii Google Ads. Użytkownicy, którzy klikną w Twoją reklamę, nie chcą testować swojej cierpliwości. Po kilku sekundach oczekiwania na wczytanie strony, po prostu ją opuszczą. W efekcie Twoje środki zostaną zmarnowane na kampanię, która nie przyniesie efektów.

Warto wiedzieć…

Amazon, czyli największy e-commerce świata, obliczył, że obniżenie czasu ładowania ich strony o zaledwie 1 sekundę, poskutkowałoby stratą rzędu… 1,6 miliarda dolarów rocznie! To prawdopodobnie najlepszy dowód na to, że czas to pieniądz.

Prawdopodobnie nie musimy dłużej przekonywać Cię, że page speed to jeden z najważniejszych parametrów Twojej strony www. Najwyższy czas zatem przejść do części praktycznej – jak sprawdzić, czy Twoja witryna ładuje się wystarczająco szybko oraz jak skrócić czas jej wczytywania? Czytaj dalej!

Jak zmierzyć czas ładowania się strony?

W sieci możesz znaleźć cały szereg darmowych i płatnych narzędzi, przy pomocy których można amatorsko testować page speed. Najczęściej polecanym z nich jest PageSpeed Insights od Google. Korzystając z niego, uzyskasz wiarygodne informacje o czasie ładowania strony. Dane dostarczane przez Google PageSpeed Insights mogą być wartościową wskazówką i wyznaczać miejsca, w których witryna wymaga optymalizacji.

Google PageSpeed Insights jest narzędziem darmowym. Wystarczy, że we wskazanym oknie wprowadzić adres swojej witryny, a następnie klikniesz analizuj. Po chwili oczekiwania otrzymasz ocenę (w skali 0-100) oraz szereg wskazówek, dzięki którym możesz poprawić swój wynik.

Jak szybko powinna wczytywać się strona?

Czas ładowania się strony nie powinien przekraczać 5 sekund. Idealnie, jeżeli witryna wczytuje się w nie więcej niż 3 sekundy (zarówno na komputerach, jak i urządzeniach mobilnych).

Inne narzędzia, przy pomocy których możesz zmierzyć czas ładowania witryny, to m.in.: Varvy, Pingdom Website Speed Test, Load Impact, Gtmetrix.

Jak skrócić czas ładowania się strony? Praktyczne wskazówki

Czas ładowania się strony to wynik, na który składa się wiele elementów. Aby go poprawić, musisz zwrócić uwagę na takie elementy, jak:

  • Format oraz rozmiar grafik – najlepiej, jeżeli skorzystasz z rozszerzenia WebP dla wszystkich zdjęć oraz grafik (zrezygnuj z JPG czy PNG). Dodatkowo, zadbaj o to, by wielkość plików nie przekraczała 200 KB i aby nie były one większe, niż element wyrenderowany na stronie.
  • Nieużywane funkcjonalności – pozbądź się wszelkich wtyczek czy bibliotek JavaScript, z których nie korzystasz.
  • Lazy load – opóźnij wczytywanie elementów, które nie są widoczne na górze strony. Dobrą praktyką jest zastosowanie lazy load dla grafik położonych poniżej 1600 px.
  • Kod JavaScript i CSS – zoptymalizuj kod, usuwając jego niepotrzebne elementy, skrypty JS czy instrukcje CSS.
  • Tekst – skorzystaj z narzędzi do kompresji zawartości tekstowej (np. GZIP).
  • TTFB – zadbaj o to, by czas reakcji serwera był jak najkrótszy (optymalna wartość według Google to 0,2 sekundy).
  • Pamięć podręczna – wykorzystaj możliwości buforowania przeglądarki, dzięki czemu strona będzie ładować się szybciej u powracających użytkowników.
  • Przekierowania – pozbądź się łańcuchów przekierowań ze wszystkich obszarów witryny.

Wprowadzenie powyższych wskazówek w życie powinno zaowocować konkretnymi efektami – szybszym ładowaniem się strony, mniejszym współczynnikiem odrzuceń, wyższą pozycją w Google, lepszymi doświadczeniami użytkowników, a ostatecznie także poprawą wyników sprzedażowych. Jeżeli potrzebujesz pomocy w ocenie szybkości ładowania Twojej witryny lub w jej optymalizacji, skontaktuj się z nami! 

 

Przeczytaj o optymalizacji stron SXO czyli SEO + UX